Grip krijgen op jouw emoties (deel 2)

Deze Breinwaardig had ik beter anders kunnen noemen. Bijvoorbeeld: ” Hoe heb ik grip gekregen op mijn emoties? ”

Net als jouw brein is ook mijn brein erg bijzonder. Zoals ik in de vorige Breinwaardig al schreef zorgen de Prefrontale cortex en de Pariëtale kwabben er voor dat nieuwe dingen doen, leren zo ontzettend goed voelt. De Amygdala verwerkt de gevoelens en geeft ze door.

Om het nog wat makkelijker te maken kan je globaal stellen dat je rechter hersenhelft verantwoordelijk is voor gevoelens en creatieve processen. Dit deel van het brein vind het niet nodig dat er logica is. Als dingen niet logisch zijn, is het ook goed. Het resultaat dat vooral door dit deel van je brein wordt behaald is dan vaak ook verrassend en nieuw. De linker hersenhelft brengt vooral logische processen tot een goed eind. Denk aan planmatige acties, rekenen, enz.

Dat ik af en toe moeite heb met structuur aanbrengen, logisch denken en (niet doorvertellen hoor!) soms ook met rekenen, geeft volgens mij ook aan dat mijn rechter hersenhelft veel werk verzet. Ik kan wel logisch denken hoor, net als rekenen en structuren aanbrengen. Het kost wel meer moeite en ik heb het moeten leren.

Ik vind het heerlijk om met taal bezig te zijn. Dan kan ik verrassend snel zijn omdat ik minder hoef na te denken. Bij ingewikkelder teksten heb ik ook de tijd om er over na te denken. Teksten schrijven, op papier en tegenwoordig op het beeldscherm, vind ik erg leuk. Spreken voor een groep mensen vind ik niet leuk. Vooral omdat mijn brein dan blokkeert en ik niet kan vertellen wat ik had voorbereid (voorbereiden = structuur aanbrengen, onthouden -> linker hersenhelft)

Na een reorganisatie op mijn werk ben ik in 2006 op zoek gegaan naar een opleiding waarmee ik meer grip kon krijgen op mijn emoties. Ik wilde namelijk nooit meer last krijgen van de intens negatieve gevoelens waarmee ik destijds plotseling werd overvallen. Via internet kwam ik terecht bij een opleiding waarvan ik dacht dat het de juiste was.  “Neurolinguïstisch programmeren” Met die opleiding hoopte ik orde in mijn brein aan te kunnen brengen. En het heeft mij nog veel meer gebracht dan ik toen dacht. Maar hier zal ik in een later artikel op terugkomen.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat veel mooie nieuwe dingen op onverwachte momenten en plekken kunnen ontstaan (bijvoorbeeld onder de douche, op de fiets, tijdens het wandelen, op vakantie) Op momenten dat ik even niets moet, gaat mijn ‘onlogische rechter hersenhelft’ op zoek naar nieuwe verbindingen. Er ontstaan dan oplossingen die ik nog niet eerder gezien had. Oplossingen voor soms ingewikkeld lijkende problemen, uitdagingen.

Tijdens de zomervakantie (juli t/m augustus) zal de maandelijkse Breinwaardig niet verschijnen. In september zal de volgende editie verschijnen. Wel houd ik de Facebookpagina bij in de zomermaanden.

Prettige zomer en/of vakantie.

Met vriendelijke groeten Jorrit

Grip krijgen op jouw problemen (creativiteit deel 1)

Welkom bij de Breinwaardig van mei. Deze keer ga ik in op de manier waarop je meer grip kunt krijgen op jouw problemen. Hoe vreselijk / tragisch, leuk  of mooi ze ook zijn, je kunt er min of meer grip op krijgen.

 

Wat heb je hiervoor nodig?
1. Je brein
2. Een idee dat voor jou uitdagend is, maar wel fijn aanvoelt

Om je uit te kunnen leggen hoe je meer grip krijgt op problemen heb ik een andere indeling van de hersenen nodig dan ik heb beschreven in het artikel over de structuur van je brein. In dat artikel deel ik de hersenen als volgt in:
a. de breinstam
b. de kleine hersenen
c. de grote hersenen

In het vervolg van dit artikel beschrijf ik het functioneren van voornamelijk de grote hersenen. Hiervoor licht ik een paar voor jullie nieuwe hersengebieden toe.  Hoewel de andere delen zeker ook meedoen in de denkprocessen.
1. de prefrontale cortex ( de voorkant van de grote hersenen )
2 de pariëtale kwab (zijkanten van de grote hersenen, net boven je oor )
3 de amygdala ( onder aan de grote hersenen, richting kleine hersenen )

Wanneer je nieuwe dingen bedenkt, oplossingen, dan staat je prefrontale cortex klaar om te gaan werken. Dit deel van het brein is namelijk verzot op nieuwe dingen. Of het nu gaat om muziek maken, schilderen, schrijven, boetseren, enz. Je prefrontale cortex verwerkt het heel graag. En het leuke is dat de genoemde cortex nog eens geholpen wordt ook. De pariëtale kwab van de hersenen pikt namelijk van alle activiteiten, de jij gaat doen, de ruimtelijke informatie op zodat wat je ziet, hoort, voelt, ruikt of proeft extra fijn voor je wordt.

De vraag blijft dan waarom de prefrontale cortex en de pariëtale kwab er voor zorgen dat je grip krijgt op gewenste en ongewenste situaties. Om dit te begrijpen hebben we de amygdala nodig. Dit onderdeel van de hersenen verwerkt onder andere emoties. Zonder rem zal de amygdala emoties blijven verwerken waardoor je in een rollercoaster van emoties zult belanden. Je brein is zo slim geweest om een rem  in te bouwen om emoties te beheersen. Je moet de rem echter wel voeden. En dat doe je door het opdoen van nieuwe, creatieve dingen. Oftewel, het uitoefenen van een hobby.

Dus door het activeren van je prefrontale cortex en de pariëtale kwab van je grote hersenen rem je de emoties af die verwerkt worden in o.a. de amygdala.

Via onderstaande link kom je bij een filmpje van de Stichting Kanker in beeld. In het Filmpje vertelt een van mijn favoriete deskundigen op hersengebied, prof. Erik Scherders, over het belang en het effect van creativiteit.

Tot volgende maand.
Vriendelijke groeten, Jorrit

 

Het fundament onder Breinwaardig zijn

Bij het bedenken van de naam van deze website, ongeveer 10 jaar geleden, voelde ik meteen dat ik met deze titel kon vertellen over wat ik graag wilde, breinwaardig worden. Ik wil zoveel mogelijk mensen inspireren om zuiniger met hun brein om te gaan. Je hebt maar 1 stel hersenen en daarmee moet je je hele leven doen.

Breinwaardig is gebouwd op 3 pijlers. Door deze pijlers met elkaar te verbinden wordt je meer Breinwaardig. Ik verklap eerst om welke pijlers het gaat voordat ik er meer over ga vertellen.

De pijlers van Breinwaardig:
– Vertrouwen
– Doorzettingsvermogen
– Humor

Kort gezegd gaat het er om dat je vertrouwen hebt / krijgt dat dingen waar je mee bezig bent wel goed komen. Je bent meestal wel goed bezig. En mocht dat  niet zo zijn, dan mag je er op  vertrouwen dat het via een andere weg wel goed kan komen. Die weg is er altijd.

Soms duurt het alleen wat langer voordat het hem ziet.
Daarbij is het wel zaak dat je door blijft gaan met waar je mee bezig was. Dat je niet opgeeft. Als je zeker weet dat je op de juiste weg zit.
Mijn ervaring is dat als je op bovenstaande manier in het leven staat en je communiceert met gezonde dosis humor dat je dan een sterke persoon wordt, iemand die Breinwaardig denkt. Het klink simpel, maar doe het maar eens.

Door Breinwaardiger te denken zullen vertrouwen en doorzettingsvermogen met elkaar verbonden worden. Een gezonde portie humor en relativeringsvermogen zorgen er voor dat verbinden makkelijker wordt.

Breinwaardige groeten en tot volgende maand!
Groeten Jorrit

Hersentumor, de gevolgen

 

    Je ziet het niet, maar het is er wel!

Zoals ik beloofde in de februari editie van Breinwaardig gaat deze Breinwaardig over gevolgen die de hersentumor en -cyste hebben en hebben gehad.

Locatie
Bij mij liggen tumor en cyste  aan de rand van de kleine hersenen. Dicht tegen de hersenstam aan. Als je de breinwaardig over “de structuur van ons brein” gelezen hebt, zul je niet raar opkijken dat veel uitdagingen die ik tegenkom in het teken staan van coördinatie.

Belangrijke uitdagingen:
> Evenwicht bewaren
> Snelle bewegingen volgen
> Concentreren op geluiden in drukke ruimten
> Teksten begrijpen

Realisme
Ik ben bovenstaande uitdagingen allemaal aangegaan. En de een gaat me nu beter af dan de ander. Ik probeer eruit te halen wat er in zit. Sommige dingen blijven lastig omdat het een medische achtergrond heeft. En die verdwijnt simpelweg nooit helemaal. Soms ga ik situaties uit de weg als ik van te voren al weet dat ik mijn uitdaging niet kan overwinnen. Realisme noem ik dat dan. Het is dan zoals het is … Simpele dingen zijn soms al lastig; op een keukentrapje blijven staan of een spijker in de muur slaan, een bal vangen.

Onderwijs
Toen ik studeerde werd ik beschermd door reglementen, die in het onderwijs gelden. Studenten met een aantoonbare (hersen)beperking kwamen namelijk in aanmerking voor tijdverlenging bij toetsen. In deze tijd heb ik kunnen bewijzen dat ik voldoende intellectuele capaciteiten had om mijn Heao diploma te halen,

Werken
Na mijn studietijd ging ik de boze buitenwereld in en viel bescherming door schoolreglementen weg. Ik werd vaak snel aangenomen bij een organisatie. Bij mijn communicatie lag immers mijn probleem niet. Helaas moest ik vaker dan me lief was binnen drie maanden op zoek naar ander werk. Werkgevers konden niet accepteren dat ik meer tijd nodig had om mijn werk goed te doen. Gelukkig kan ik bij mijn huidige werkgever wel mijn kwaliteiten laten zien. Daar ben ik superblij mee.

  1. Sporten
    Lange tijd heb ik op handbal gezeten. Een mooie tijd was dat. Een tijd waarin de band met mijn teamgenoten steeds belangrijk bleef. Maar op een gegeven moment voelde ik me er niet meer happy bij dat ik iedere keer de bal verloor. Ik kon het tempo van de bal en de snelheid van handelen niet meer volgen. daarom besloot ik te stoppen met deze sport. Tegenwoordig doe ik aan hardlopen. In deze sport heb ook wel last van gebrek coördinatie, maar hierin ben ik de enige die last heeft van mijn beperking. Dat voelt gewoon beter.

Tenslotte
Als je vragen of opmerkingen hebt naar aanleiding van bovenstaand artikel of om een andere reden, stuur de een mail naar jorritrovers@gmail.com of reageer via de website. Onder ieder artikel heb ik een mogelijkheid ingevoegd om te reageren.

In de volgende Breinwaardig vertel ik je meer over basis van breinwaardig zijn.

Vriendelijke groeten van Jorrit

Openstellen voor positieve communicatie

In mijn leven tot nu toe heb ik een mechanisme ontwikkeld dat er voor zorgt dat ik me afsluit voor negatieve  en me open stel voor positieve suggestie. Ik maak, net als iedereen, wel leuke en minder leuke dingen mee. En vervelende dingen raken mij nog steeds. Ik kan er echter wel mee omgaan.

Soms vragen mensen me hoe ik dat voor elkaar gekregen heb.
Een deel van de verklaring ligt in mijn persoonlijkheid. Ik groei van het krijgen van complimenten. Daardoor ga ik beter functioneren. Dus bij deze: ‘ dank aan alle mensen, die mij op een of andere wijze gesteund hebben en me nog steeds steunen.’
Wat mij in het verleden en nu nog helpt, is dat ik weet dat in iedere situatie een positieve kant te ontdekken is. Hoe vervelend en negatief de situatie ook is. Er kleeft een betere kant aan. Soms lijkt die kant kan  heel klein en breekbaar of onvindbaar en toch weet ik zeker dat je hem vindt. Met of zonder hulp van anderen.

Tot  volgende maand

Vriendelijke groeten,
Jorrit